Cookiesamtykke eller hva??

Et CMSimple support forum for dansktalende brugere og udviklere

Moderator: ZiPs

Post Reply
maeg
Posts: 525
Joined: Fri Feb 20, 2009 2:27 pm
Location: Agerbæk, Denmark
Contact:

Cookiesamtykke eller hva??

Post by maeg » Sat Nov 02, 2013 8:35 am

Hej

I forsøg på at opfylde EU cookieloven af 3. marts 2011 har jeg leget med Cmb's Privacy plugin som virker rigtig godt.

Men de fleste websider jeg har besøgt, hvor der er information om cookies, der skal men ikke klikke "Ja tak" eller slet ikke gøre noget, men blot fortsætte, og det eneste der sker når man klikker "Ok" er at cookie informationen bliver skjule.

Jeg lavet et lille plugin, som let kan tilføjes enhver cmsimple_xh webside, som viser cookie informationen, og forsvinder når der klikke "ok".

Jeg er faktisk lidt i tvivl om hvor meget det helt præcis kræver for af opfylde loven.

Prøv at se her:
Med Cmb's privacy plugin Se funktionen her
Med min egen lille løsning Se funktionen her

Lad mig endelig hører hvad i tænker, og særligt om i tror de opfylder de danske krav ;)

Mv/
Jens

Hugorm
Posts: 112
Joined: Thu May 22, 2008 6:45 pm
Location: Denmark

Re: Cookiesamtykke eller hva??

Post by Hugorm » Sun Nov 03, 2013 3:37 pm

Goddag Jens

Interessante løsninger.
Et andet udkast kan ses på 114edb.dk.

Efter min opfattelse er det mest interessante at INGEN af løsningerne op fylder de danske regler!
I Danmark (EU) snakkes ikke kun om cookies - men om adgang. (Malware finder noget mærket PUP ved hvad det er?)
Hvad jeg endnu ikke har fundet ud af er om tolkning af det tilsendte data (ingen cookie) også er skaffe adgang?
Hele siden med oversigt over brug over tid og mulighed for tilbagekaldelse af data har jeg endnu ikke set løsninger på.

På et enkelt punkt er cookiereglerne i modstrid med dataoplysningsloven. Som privatperson må du ikke på internettet identificere dig med personlige oplysninger. En privatperson er afskåret fra at opfylde paragraf 3 stk 3.

Dine løsninger ligger meget i tråd med de løsninger man (er nået til) ser på nettet.
Kan dine løsninger bruges med CMSimple 3.4?

Hugo

maeg
Posts: 525
Joined: Fri Feb 20, 2009 2:27 pm
Location: Agerbæk, Denmark
Contact:

Re: Cookiesamtykke eller hva??

Post by maeg » Sun Nov 03, 2013 4:40 pm

Hej Hugo

Tak for din feedback!

Jeg er enig i at reglerne er meget vanskelige at opfylde. Hvis man ser på flere af de forskellige offentlige styrelsers websider, så er det også meget svingende hvordan de vælger at informere om cookies.

Om min løsning kan anvendes med cmsimple 3.4 - ja jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle kunne.
Jeg har dog ikke nogen virkende version af cmsimple 3.4, så jeg kan ikke teste det.

Men du er velkommen til at afprøve det hvis du vil være forsøgskanin :D (Det ved jeg du vil) :lol:

/
Jens

Hugorm
Posts: 112
Joined: Thu May 22, 2008 6:45 pm
Location: Denmark

Re: Cookiesamtykke eller hva??

Post by Hugorm » Sun Nov 03, 2013 7:22 pm

Goddag Jens

cmb-løsningen har jeg kørende på 114pc.dk - den er tilrettet til version 3.4.

Din løsning ved jeg ikke om kan, men du kan fortælle mig hvordan jeg kan få filerne.

Umiddelbart er løsningen svær at forstå. Når du klikker på 'læs mere>>' bliver feltet ved med at være synligt indtil du klikker OK.
Det er nok en løsning, men hvis man ikke følger med i hvad, der sker i baggrunden, virker det som ingenting sker uanset hvor mange gange jeg klikker på læs mere>>.
Du beskriver noget om personoplysninger, som jeg ikke kan finde i cookiereglerne. Der tales om alle oplysninger om dit besøg i cookiereglerne også tidligere besøg.
>>5) er umiddelbart tilgængelig for slutbrugeren ved samlet og tydeligt at blive meddelt denne. Desuden skal information, når der sker lagring af eller adgang til oplysninger i slutbrugerens terminaludstyr igennem en informations- og indholdstjeneste, være vedvarende tilgængelig for slutbrugeren ved en direkte og tydeligt markeret adgang på den pågældende informations- og indholdstjeneste. <<

Hugo

maeg
Posts: 525
Joined: Fri Feb 20, 2009 2:27 pm
Location: Agerbæk, Denmark
Contact:

Re: Cookiesamtykke eller hva??

Post by maeg » Sun Nov 03, 2013 7:46 pm

Hej hugo

Jeg har sendt pluginet til din mail :D

Hugorm
Posts: 112
Joined: Thu May 22, 2008 6:45 pm
Location: Denmark

Re: Cookiesamtykke eller hva??

Post by Hugorm » Mon Nov 04, 2013 12:30 pm

Goddag Jens

114pc.dk har en model af din løsning på version ca. 3.4.
Umiddelbart savner jeg en mulighed for at komme videre uden at skulle godkende brugen af cookies. Cookie linien bliver stående uanset hvad (ikke OK).
På andre hjemmesider har jeg set at man kan lukke linien (og samtidig ikke ja til cookies).

Hugo

simpleSolutions.dk
Posts: 155
Joined: Thu Oct 06, 2011 7:00 am

Re: Cookiesamtykke eller hva??

Post by simpleSolutions.dk » Wed Nov 20, 2013 1:36 pm

Så vidt jeg har forstået så kan hjemmesider der kun anvnnder cookies til intern styring (dvs. ikke personrelaterede cookies) nøjes med en erklæring, hvilket kan være en link til en side på ens hjemmeside. Google Analytics hører også med til denne kategori. Det er først nå man bruger cookies til personsporing og andet fancy så begynder det at være kkompliceret.
Det er i hvert fald den løsning jeg anvender i en lidt mere fancy udgave med popup.

Hugorm
Posts: 112
Joined: Thu May 22, 2008 6:45 pm
Location: Denmark

Re: Cookiesamtykke eller hva??

Post by Hugorm » Wed Jan 15, 2014 2:01 pm

Goddag Jerry

Hvor kan du finde den opfattelse beskrevet, at det kun er personrelaterede data og ikke udstyrsrelaterede, der skal beskyttes/beskrives?
Så vidt jeg læser den danske udgave af loven må du ikke læse eller gemme noget på et elektronisk medie, og det gør Google Analytics da eller hvad?

Som jeg læser den danske udgave ligger besværligheden to steder:
1. Persondataloven siger at du ikke må identificere en person elektronisk (identitets tyveri) med CPR, hvilket er den eneste kendte metode til person identifikation.
2. Den besøgende skal kunne se hvilke informationer (fra den anvendte PC [brugeren er jo ukendt]), der er og har været registrerede/gemte og kunne tilbagekalde disse til evig tid.

Er der nogen steder man kan opleve din 'fancy' udgave eller har du fundet nogen sites, der kan opfylde den danske lov?

Har nogen set løsninger, der også kan håndtere de filer, der typisk er mærket 'PUP'?

Hugo

simpleSolutions.dk
Posts: 155
Joined: Thu Oct 06, 2011 7:00 am

Re: Cookiesamtykke eller hva??

Post by simpleSolutions.dk » Wed Jan 15, 2014 3:30 pm

Hej Hugorm

Borger.dk har følgende erklæring:
Accepter cookies fra borger.dk
Borger.dk bruger cookies bl.a. til at udarbejde statistik over anvendelsen af sitet. Du kan altid slette cookies fra borger.dk igen. Læs mere
plus en knap til godkendelse af cookies. Du kan alligevel bruge mange / muligvis alle tjenester uden at acceptere cookies. Når borger.dk må så må vi andre også, også i en modificeret form.
Angående Google Analytics så har jeg set deres erklæring hvor de siger at de ikke opbevarer personlige data og så må vi andre tror på det.

Jeg kan ikke garantere at ovenstående opfylder lovens bogstav men vi behøver ikke være bedre end det offentlige.

Post Reply