Hjælp til opdate af language fra 3.0 til xh_1.5.5

Et CMSimple support forum for dansktalende brugere og udviklere

Moderator: ZiPs

Post Reply
flemming255
Posts: 10
Joined: Wed Apr 01, 2009 7:55 pm

Hjælp til opdate af language fra 3.0 til xh_1.5.5

Post by flemming255 » Wed Oct 24, 2012 12:01 pm

hej

jeg er ved at opdaterer nogle gamle cmsimple 3.0 hjemmesider til den nyere og mere sikre cmsimple_xh 1.5.5. Men som i nok allerede kan gætte at den ikke er glad for de danske æøå. Jeg har prøvet at hente sprogpakkerne til cmsimple og plugins og lægger dem over - og også ændret skrive status på "lanugage" mappen og da.php + config.php således der i ftp programmet viser "777" i de filtilladelser det samme har jeg gjort for de andre sprogpakker der var i mappen i forvejen og også selvom de ikke skal bruges. Min indstilling ---> language---> default står til "da".
Ummidelbart ser det ud til at virke hvis jeg så SELV vil enten lave noget nyt eller rette i alt det gamle. Men skal jeg virkelig selv ind og rette alle de steder der nu er danske særtegn. Det er jo mange steder.
Hjemmesiden jeg starter med som forsøg at lave om er futopia7400.dk. Og som man kan se har jeg lavet "herning vil ses fra månen om" så den vises rigtigt uden mærkelige tegn istedet for å og som jeg er ude efter kan systemet ikke selv finde ud af det så jeg ikke selv skal rette de mio. steder det skal.
Jeg har tænkt over om springet i opgraderingen måske er for stort men så alligevel det kan vel ikke være derfor.
En anden ting jeg undrer mig over er at selvom siden er gammel med masse tekst osv. Så hvis jeg i menuen trykker den side jeg vil ændre så kommer den gamle side ikke rigtigt ned i editoren så kan ændre eller tilføje. Det er måske en følgevirkning af opdateringen, men jeg er så ny i det her hjemmeside så er ikke sikker. Faktisk tror jeg det går galt i overgangen fra det gamle iso(et eller andet hvad der stod) til det nye utf-8, men kan så ikke overskue det derfra.

cmb
Posts: 14225
Joined: Tue Jun 21, 2011 11:04 am
Location: Bingen, RLP, DE
Contact:

Re: Hjælp til opdate af language fra 3.0 til xh_1.5.5

Post by cmb » Wed Oct 24, 2012 12:21 pm

Hej,
flemming255 wrote:Faktisk tror jeg det går galt i overgangen fra det gamle iso(et eller andet hvad der stod) til det nye utf-8, men kan så ikke overskue det derfra.
Ja, det er det største problem.

Hvis du forstår engelsk, skal du have et kig på de forklaringer.

/Christoph
Christoph M. Becker – Plugins for CMSimple_XH

flemming255
Posts: 10
Joined: Wed Apr 01, 2009 7:55 pm

Re: Hjælp til opdate af language fra 3.0 til xh_1.5.5

Post by flemming255 » Wed Oct 24, 2012 1:37 pm

Kan ikke rigtigt få det plugin til at gøre arbejdet, hvilket nok kommer af at jeg ikke vælger den rette format den skal konvertere fra. Er der en måde jeg kan se den gamle iso-kodning altså så kan vælge den rigtige? Kan nemlig ikke rigtigt finde det et så dejligt sted som det er at finde i den nye cmsimple. Jeg går ud fra at når den er færdig med at omkode til utf-8 at så overskriver den bare det gamle.
Ellers en ide jeg fik var at man vel ku ordne det ved at åbne den htm-fil der ligger i content mappen og så kopiere alt indhold i den over i f.eks word og så ellers lave en ny hjemmeside inde i content og så kopiere tilbage fra word og ind i den nye htm-fil. Det var jeg ved at prøve men gik væk fra igen fordi den laver en automatisk backup jeg ikke kan finde hvor den ligger henne - så en nem omvej jeg kom på røg måske i vasken der.
Men det lidt sjove er jo at hvis åbner den htm-fil i content er alle danske tegn jo iorden. - nå sidebemærkning.

cmb
Posts: 14225
Joined: Tue Jun 21, 2011 11:04 am
Location: Bingen, RLP, DE
Contact:

Re: Hjælp til opdate af language fra 3.0 til xh_1.5.5

Post by cmb » Wed Oct 24, 2012 2:22 pm

flemming255 wrote:Er der en måde jeg kan se den gamle iso-kodning altså så kan vælge den rigtige?
Du kan teste det i din browser. Den bør have en indstilling til at ændre kodningen af siden (fx i Firefox: Vis-> Tegnsæt). Hvis tegnene er display korrekt, har du fundet den kodning. Sandsynligvis er det ISO-88.591-1 hhv. Windows CP 1252 (næsten identiske).

Men det forekommer mig, at indholdet af http://futopia7400.dk/ allerede er kodet som UTF-8 nu. Men skabelonen ikke kodet som UTF-8.

Du kan ændre kodningen af ​​enkelte filer med en god kildekode editor, f.eks Notepad++. Det viser den aktuelle kodning af filen på statuslinjen, og gør det muligt at ændre kodningen. For yderligere detaljer om den "manuelle" konvertering til UTF-8 se http://cmsimple-xh.com/wiki/doku.php/ut ... es_offline.
Christoph M. Becker – Plugins for CMSimple_XH

flemming255
Posts: 10
Joined: Wed Apr 01, 2009 7:55 pm

Re: Hjælp til opdate af language fra 3.0 til xh_1.5.5

Post by flemming255 » Wed Oct 24, 2012 3:48 pm

Du kan teste det i din browser. Den bør have en indstilling til at ændre kodningen af siden (fx i Firefox: Vis-> Tegnsæt). Hvis tegnene er display korrekt, har du fundet den kodning. Sandsynligvis er det ISO-88.591-1 hhv. Windows CP 1252 (næsten identiske).
Ja okay, den måde havde jeg da lige glemt at tænke på. Det er da en simpel måde.
cmb wrote:Men det forekommer mig, at indholdet af http://futopia7400.dk/ allerede er kodet som UTF-8 nu. Men skabelonen ikke kodet som UTF-8.
ja det er fordi jeg prøvede om min anden og lidt skøre ide med, at importere alt over i word og så tilbage igen, kunne virke, og det ser da ikke helt fortabt ud på den måde. Så hvis jeg ikke kan på andre måder, så kan jeg gøre sådan og så ellers rette billeder og andet til bagefter. Det giver så noget manuelt arbejde men meget mindre end at rette alt teksten oveni. Kort sagt er det ikke gjort helt rigtigt men kan da være brugbart. Så lægger den gamle content af siden op igen for hvis finder helt ud af den plugin du gav i første post, så tror jeg mere på den.

Men jeg tror da jeg har fået nogle fine input så kan komme videre med øvelsen. Så super mange tak for svar

maeg
Posts: 525
Joined: Fri Feb 20, 2009 2:27 pm
Location: Agerbæk, Denmark
Contact:

Re: Hjælp til opdate af language fra 3.0 til xh_1.5.5

Post by maeg » Wed Oct 24, 2012 4:17 pm

Hej

Hvis du sender filerne content.php og template.htm til mig, så skal jeg konvatere dem til uft-8 for dig.
Så kan der være nogle plugins der yderligere skal justeres lidt.

flemming255
Posts: 10
Joined: Wed Apr 01, 2009 7:55 pm

Re: Hjælp til opdate af language fra 3.0 til xh_1.5.5

Post by flemming255 » Wed Oct 24, 2012 5:23 pm

maeg wrote:Hej

Hvis du sender filerne content.php og template.htm til mig, så skal jeg konvatere dem til uft-8 for dig.
Så kan der være nogle plugins der yderligere skal justeres lidt.
jaaaa var da en god ide men er så nysgerrig at ville bare lære det selv. Men jeg tror faktisk jeg fandt ud af hvad gjorde forkert før. Første fejl var at jeg netop ikke gjorde det på content.php men så valgte backup-filerne i stedet (ups). Men skidt med det så lærte jeg lidt mere om cmsimple der.

Men nu har jeg prøvet at udøve lidt magi og jeg tror så at det virker helt som det skal nu. Altså alt forladt det er kun en øve-side men den ser da ud til at virker som er tiltænkt. Er faktisk forbavset over det nu hvor nemt det så ud til at være.

Jeg troede så heller ikke først at man også kunne/skulle templaten igennem den plugin også men denne gang jeg gjorde det valgte jeg det hele. Kan da kun sige at det da gav et resultat jeg tror på. Siden ser da okay ud igen nu. I hvert fald som jeg kender til hjemmeside arbejde med mit stadie endnu.

flemming255
Posts: 10
Joined: Wed Apr 01, 2009 7:55 pm

Re: Hjælp til opdate af language fra 3.0 til xh_1.5.5

Post by flemming255 » Wed Oct 24, 2012 6:46 pm

Der er en del sider som jeg er sat til at opdatere, så det ville super hvis det bare var at kopiere mapper ind med opdateringen. men det er åbenbart ikke så nemt

cmb
Posts: 14225
Joined: Tue Jun 21, 2011 11:04 am
Location: Bingen, RLP, DE
Contact:

Re: Hjælp til opdate af language fra 3.0 til xh_1.5.5

Post by cmb » Wed Oct 24, 2012 9:53 pm

Desværre ikke. :( Især overgangen til UTF-8 kræver nogle ændringer, og især nogle gamle plugins kan ikke arbejde på alle (se http://cmsimple-xh.com/wiki/doku.php/ut ... nd_plugins).

Noget arbejde til delvist automatisere opgraderingen er i gang, men det er ikke klart, hvornår dette kunne frigives - og det er uvist, om opgradering fra ikke UTF-8-kodet versioner vil blive dækket.
Christoph M. Becker – Plugins for CMSimple_XH

Post Reply