Mange billegallerier

Et CMSimple support forum for dansktalende brugere og udviklere

Moderator: ZiPs

Post Reply
Erdo
Posts: 41
Joined: Sat Oct 29, 2011 7:56 pm
Contact:

Mange billegallerier

Post by Erdo » Sat Dec 24, 2011 10:23 am

Hjælp er et behov

Jeg anvender i hverdagen CMSimple vers. 3.0 men har fået lagt den nye CMSimple_XH_1.4.2 op på min server samt et Kiss Gallery {{{PLUGIN:kissgallery(1);}}} - jeg har ingen problemer med at uploade fotos til dette galleri, men hvordan skaber man nogle flere gallerier, så man ikke får sine foto blandet sammen i en pærevælling.

Jeg kunne f.eks forstille mig at et navngivet fotogalleri kunne man yderligere opdele efter dato for begivenhederne for den pågældende dato (PS: jeg arrangerer motorcykelture for mine klubkammerater - og er et rent NON-PROFIT arrangement).

Dvs. jeg har f.eks. en tur tul SalzburgerLand i 2011 - og vil nu gerne kunne visse et fotogalleri for hver dato dernede (12 dage) - og har godt 1400 Fotos, alle skal naturligvis ikke vises, men måske 200 stk.

Glædelig Jul allesammen og tak for den gode support jeg indtil nu har modtaget.

Hilsen

Erdo

maeg
Posts: 525
Joined: Fri Feb 20, 2009 2:27 pm
Location: Agerbæk, Denmark
Contact:

Re: Mange billegallerier

Post by maeg » Sat Dec 24, 2011 11:42 am

Hej
Det er ingen problem

Hver galleri bliver indelt efter deres album nr.

Fx. vil {{{PLUGIN:kissgallery(2,1);}}} vise alle billeder i pluginet.
Fx. vil {{{PLUGIN:kissgallery(2,5);}}} vise alle billeder i album 5 osv..

Håber du forstår hvad jeg mener - såvidt jeg husker er det også beskrevet i hjælp filen

cmb
Posts: 14225
Joined: Tue Jun 21, 2011 11:04 am
Location: Bingen, RLP, DE
Contact:

Re: Mange billegallerier

Post by cmb » Sat Dec 24, 2011 12:23 pm

Hej Erdo, hej maeg,
Erdo wrote:men hvordan skaber man nogle flere gallerier, så man ikke får sine foto blandet sammen i en pærevælling.
I back-end, over knappen, hvor du skal trykke for at uploade billeder er en udvalgt boks, der viser den aktuelt valgte galleri. Til højre er der en knap "+" for at oprette et nyt galleri.

Galleriet er givet et id, når du opretter den, fx. 3. Brug dette ID til at vise galleri:

Code: Select all

{{{PLUGIN:kissgallery(2, 3);}}}
Erdo wrote:Jeg kunne f.eks forstille mig at et navngivet fotogalleri kunne man yderligere opdele efter dato for begivenhederne for den pågældende dato
Du kan bruge forskellige gallerier til dette formål, fx "SalzburgerLand 2011 1", "SalzburgerLand 2011 2" osv.
maeg wrote:såvidt jeg husker er det også beskrevet i hjælp filen
Det er rigtigt, men kun på tysk.
Erdo wrote:men måske 200 stk
Det er ikke noget problem at have mange billeder i kissGallery. Men det er lidt besværligt at uploade alle de billeder, én efter én. Så du kan overveje at bruge FotoGalerie_XH eller lb_gallery. Begge tillader masse upload af mange billeder via FTP, og de har masser af funktioner. OTOH: flere funktioner kan være sværere at forstå.

Christoph
Christoph M. Becker – Plugins for CMSimple_XH

Erdo
Posts: 41
Joined: Sat Oct 29, 2011 7:56 pm
Contact:

Re: Mange billegallerier

Post by Erdo » Sun Dec 25, 2011 7:29 pm

Jeg siger tak for de mange fine anvisninger og specielt med at angive de forskellige gallerier 2,1 2,2 2,3 - 2,5 osv, det6 virker perfekt, men det er en hård omgang at uploade hvert enkelt fot for sig.

Jeg kan se at der anbefales andre typer af fotogallerier og hvor mang kan uploade flere fotos pr. gang vha. af sin FTP.

Hvis man downloader sådanne gallerier, hvordan får man dem så ind i CMSimple så de virker.

Findes der gallerier til CMSimple som forstørre fotos - blot ved at man flytter musen ind over foto, men uden af aktivere nogen musetast, ligeledes kan man køre et galleri som et diasshow?

Mange spørgsmål fra en videbegærlig senior.

Mvh

Erdo

maeg
Posts: 525
Joined: Fri Feb 20, 2009 2:27 pm
Location: Agerbæk, Denmark
Contact:

Re: Mange billegallerier

Post by maeg » Sun Dec 25, 2011 8:00 pm

Hej

Fint at du fik det til at virke :)
Hvis man downloader sådanne gallerier, hvordan får man dem så ind i CMSimple så de virker.
Du skal uploade dem til mappen Plugins - i de fleste pligins er der en hjælpe fil der fortæller hvordan du kalder på pluginet.
Findes der gallerier til CMSimple som forstørre fotos - blot ved at man flytter musen ind over foto, men uden af aktivere nogen musetast, ligeledes kan man køre et galleri som et diasshow?
Jeg ved godt hvad du tænker på, men jeg har ikke kendskab til sådan plugin. De plugin gallerier jeg kender, skal du klikke på billedet.

Men det er da muligt at lave så billeerne forstørre når musen føres hen over. Du kan se her hvordan http://www.dynamicdrive.com/dynamicinde ... zoomer.htm og her http://www.dynamicdrive.com/dynamicinde ... oimage.htm og der er mange flere

cmb
Posts: 14225
Joined: Tue Jun 21, 2011 11:04 am
Location: Bingen, RLP, DE
Contact:

Re: Mange billegallerier

Post by cmb » Sun Dec 25, 2011 8:30 pm

Hej Erdo, hej maeg,
maeg wrote:
Erdo wrote:Hvis man downloader sådanne gallerier, hvordan får man dem så ind i CMSimple så de virker.
Du skal uploade dem til mappen Plugins - i de fleste pligins er der en hjælpe fil der fortæller hvordan du kalder på pluginet.
Fotogalerie_XH er en smule anderledes. Zip-fil indeholder en mappe CMSimpleRoot. Dets indhold skal være uploadet til din CMSimple rodmappen (det nye).
Erdo wrote:Findes der gallerier til CMSimple som forstørre fotos - blot ved at man flytter musen ind over foto, men uden af aktivere nogen musetast, ligeledes kan man køre et galleri som et diasshow?
Det ville være rart at have! Jeg vil videresende anmodningen til det tyske forum, fordi alle udviklere af gallerier for CMSimple er fra Danmark eller Tyskland.

Der er tre plugin, der bygger på den mappe struktur på "Svarrer gallery" (det samme som lb_Gallery), så du kan bruge dem som erstatning eller supplement. Tag et kig på: Carousel, Flip and Image Slider.

Christoph
Christoph M. Becker – Plugins for CMSimple_XH

Holmboen
Posts: 17
Joined: Sun Jun 12, 2011 8:03 am

Re: Mange billegallerier

Post by Holmboen » Thu Dec 29, 2011 5:57 pm

Jeg har gjort noget helt andet, istedet for at bruge noget der er intedreret i CMS, så bruger jeg jAlbum.
Jeg syntes det er lidt træls at uploade 200 billeder enkeltvis, jeg bruger nemlig kissGallery på http://www.als-feriehuse.dk

Du kan se her hvordan jeg har gjort det http://holmboen.dk/

Mvh. Holmboen
/Holmboen

Erdo
Posts: 41
Joined: Sat Oct 29, 2011 7:56 pm
Contact:

Re: Mange billegallerier

Post by Erdo » Thu Dec 29, 2011 6:30 pm

Hi Holmboen

Ja, det ser jo ganske fint ud - er det nemt at installere? - Det er faktisk fikst at det også kan køre diasshow.

Jeg kan se at du kører på det ´rigtige´ fabrikat MC - ligesom en anden.


Mvh

Erdo

Post Reply