Billedgalleri eller rammer

Et CMSimple support forum for dansktalende brugere og udviklere

Moderator: ZiPs

Erdo
Posts: 41
Joined: Sat Oct 29, 2011 7:56 pm
Contact:

Billedgalleri eller rammer

Post by Erdo » Sun Oct 30, 2011 4:30 pm

Hi alle...

Jeg har CMSimple version 3,3 - og er glad for den, men savner ind imellem muligheden for at kunne fremvise en del fotos og videofilm fra nogle af vore MC ture, men kan ikke se at der er nogen form for billedgalleri eller rammer i denne version, er det evt. noget man kan hente andetsteds og så importere til den version jeg har.

Kan versionen 3,3 evt. opdateres til noget mere avanceret?

Er en evt opdatering noget man skal betale for - som engangsbeløb eller løbende betaling?


Mvh

Erdo

cmb
Posts: 14225
Joined: Tue Jun 21, 2011 11:04 am
Location: Bingen, RLP, DE
Contact:

Re: Billedgalleri eller rammer

Post by cmb » Sun Oct 30, 2011 5:04 pm

Hej Erdo,

dette er muligt ved hjælp af såkaldte plugins. For at bruge plugin med CMSimple 3,3, i første omgang skal du installere et plugin loader. Derefter kan du installere plugins du har brug for: billedgalleri og IFrame-Wrapper.
Erdo wrote:Kan versionen 3,3 evt. opdateres til noget mere avanceret?
Du kan opdatere til CMSimple_XH 1.4.2. Det har den plugin loader allerede inkluderet. Da denne version er UTF-8-kodet, er du nødt til at konvertere dine gamle content.htm og template.htm til UTF-8 uden BOM.

Dette fx http://www.ge-webdesign.de/plugindemo/? ... Galerie_XH, http://cmsimple.holgerirmler.de/?Plugin ... lery-Demo1 og http://simplesolutions.dk/.

Christoph
Christoph M. Becker – Plugins for CMSimple_XH

Erdo
Posts: 41
Joined: Sat Oct 29, 2011 7:56 pm
Contact:

Re: Billedgalleri eller rammer

Post by Erdo » Mon Oct 31, 2011 8:52 pm

Hi Christoph

Du skriver at jeg kan opdatere til: CMSimple_XH 1.4.2 - jeg kender ikke denne, vil der ske noget med ens hjemmeside ved en opdatering? Og hvad betyder det når du skriver: Da denne version er UTF-8-kodet, er du nødt til at konvertere dine gamle content.htm og template.htm til UTF-8 uden BOM. Hvordan konverterer man? - som du kan se er jeg en ren novice på området.

Mvh

Erdo

cmb
Posts: 14225
Joined: Tue Jun 21, 2011 11:04 am
Location: Bingen, RLP, DE
Contact:

Re: Billedgalleri eller rammer

Post by cmb » Mon Oct 31, 2011 10:23 pm

Hi Erdo,

efter opdatering til CMSimple_XH 1.4.2 din hjemmeside vil være præcis som det var før for besøgende. Men "back-end" (efter login) vil være noget anderledes. Den vigtigste forskel vil være den nye editor: FCKeditor. Men det er svært at forklare, og en offentlig demo er ikke tilgængelig. Men du kan prøve det selv. Du skal blot installere CMSimple_XH til en undermappe på din hjemmeside.
Erdo wrote:Hvordan konverterer man?
Du har ændret din index.php. Jeg ved ikke, hvordan du gjorde det. Måske du har downloadet den via FTP og ændrede det i en editor. Det samme skal ske med content/content.htm og templates/NAME_OF_YOUR_TEMPLATE/template.htm. Men i stedet for at ændre filer manuelt, skal du bruge en editor, der kan gøre overgangen til UTF-8, fx Notepad++. Hvis du ikke ønsker at installere en anden editor, kan du gøre konverteringen online.

Måske det vil hjælpe lidt, hvis du har et kig på denne?

Hvis du har brug for yderligere støtte, er du velkommen til at spørge - jeg er gerne villige til at hjælpe.

Christoph
Christoph M. Becker – Plugins for CMSimple_XH

Erdo
Posts: 41
Joined: Sat Oct 29, 2011 7:56 pm
Contact:

Re: Billedgalleri eller rammer

Post by Erdo » Tue Nov 01, 2011 10:30 pm

Hi Christoph

Mht. ændring af min index.php - kopierede jeg blot din linie og satte denne ind og vupti så virkede min hjemmeside atter.

Jeg har nu kopieret CMSimple_XH til min hjemmeside, hvor jeg oprettede en undermappe, men hvordan jeg så kommer videre - ved jeg ikke pt. jeg aner simpelhen ikke hvordan man så gør.

Jeg har læst dine henvisninger - og får umiddelbart det indtryk at det skulle være legende let - men de har nok større erfaring end jeg.

Jeg skulle nok aldrig have forladt min gode, gamle Frontpage, men følte mig besnæret på et aftenkursus af CMSimple.

Mvh

Erdo

cmb
Posts: 14225
Joined: Tue Jun 21, 2011 11:04 am
Location: Bingen, RLP, DE
Contact:

Re: Billedgalleri eller rammer

Post by cmb » Tue Nov 01, 2011 11:21 pm

Hi Erdo,
Erdo wrote:Jeg har nu kopieret CMSimple_XH til min hjemmeside, hvor jeg oprettede en undermappe, men hvordan jeg så kommer videre - ved jeg ikke pt. jeg aner simpelhen ikke hvordan man så gør.
Bare navigere til installationen med din browser. Hvis den nye undermappe kaldes "test", gå til http://www.topfyn.dk/test/. Derefter kan du logge ind. Linket ligger på højre side i bunden af siden. Så er du nødt til at gøre følgende:
  • kopiere dine eksisterende content/content.htm til det samme sted i den nye installation, og slette filen pagedata.php i denne mappe
  • kopiere dine eksisterende template/default/ til det samme sted i den nye installation
  • kopiere dine eksisterende cmsimple/config.php til det samme sted i den nye installation
Dybest set bør du have din eksisterende hjemmeside i det nye sted nu. For at slippe af med den forkerte kodning, er du nødt til at konvertere content/content.htm og templates/default/template.htm til UTF-8.

Jeg foreslår vi fortsætter med de nødvendige plugins, efter at det virker som det skal.

Christoph
Christoph M. Becker – Plugins for CMSimple_XH

Erdo
Posts: 41
Joined: Sat Oct 29, 2011 7:56 pm
Contact:

Re: Billedgalleri eller rammer

Post by Erdo » Sun Nov 06, 2011 6:56 pm

Hi Christoph

Lidt ude i tovene.

Jeg har lavet en mappe der hedder: test direkte under topfyn. Når jeg går ind via min browser og taster www.topfyn.dk/test får jeg følgende skærmbillede:

Parent Directory
cmsimple XH/

Taster jeg på Parent Directory - kommer jeg ind på min hjemmeside og skal benytte mit normale login for at komme ind, men kan ikke se nogen forskel ifht tidligere.
Taster jeg derimod på cmsimple XH/ - får jeg dette resultat og intet andet: http://topfyn.dk/test/cmsimple_xh/CMSimple_XH_1.4.2/

Hvad har jeg gjort forkert...

Hilsen

Erdo

cmb
Posts: 14225
Joined: Tue Jun 21, 2011 11:04 am
Location: Bingen, RLP, DE
Contact:

Re: Billedgalleri eller rammer

Post by cmb » Sun Nov 06, 2011 7:39 pm

Hi Erdo,

På din hjemmeside du har oprettet følgende mappestruktur:

Code: Select all

test
- cmsimple_xh
- - CMSimple_XH_1.4.2
Men det har ingen andre filer eller mapper. :?
Erdo wrote:Jeg har nu kopieret CMSimple_XH til min hjemmeside, hvor jeg oprettede en undermappe
Hvad er navnet på den undermappe, du har lavet?

Christoph
Christoph M. Becker – Plugins for CMSimple_XH

Erdo
Posts: 41
Joined: Sat Oct 29, 2011 7:56 pm
Contact:

Re: Billedgalleri eller rammer

Post by Erdo » Sun Nov 06, 2011 8:17 pm

Undermappen hedder Test.

Skal alle de filer der ligger under cmsimple - flyttes ned til cmsimple XH/ ??

Hilsen

Erdo

cmb
Posts: 14225
Joined: Tue Jun 21, 2011 11:04 am
Location: Bingen, RLP, DE
Contact:

Re: Billedgalleri eller rammer

Post by cmb » Sun Nov 06, 2011 9:19 pm

Hi Erdo,
Erdo wrote:Skal alle de filer der ligger under cmsimple - flyttes ned til cmsimple XH/ ??
Nej bare uploade CMSimple_XH filer til mappen "test/", så du har fx "test/cmsimple/" og "test/index.php". Derefter kan du navigere til http://topfyn.dk/test. Hvis det virker, skal du gøre følgende:
  • kopiere dine eksisterende content/content.htm til det samme sted i den nye installation, og slette filen pagedata.php i denne mappe
  • kopiere dine eksisterende template/default/ til det samme sted i den nye installation
  • kopiere dine eksisterende cmsimple/config.php til det samme sted i den nye installation
Dybest set bør du have din eksisterende hjemmeside i det nye sted nu. For at slippe af med den forkerte kodning, er du nødt til at konvertere content/content.htm og templates/default/template.htm til UTF-8.

Jeg håber du forstår hvad jeg prøver at sige. Jeg er ked af, at der ikke er nogen danske oplysninger om installation af CMSimple_XH tilgængelig endnu.

Christoph
Christoph M. Becker – Plugins for CMSimple_XH

Post Reply